donderdag 25 augustus 2011

Kort iets over bot

In een eerder blog schreef ik iets over spieren. In deze blog iets over een ander onmisbare onderdeel in ons lichaam: bot. Of liever gezegd onze botten want in ons lichaam bevinden zich iets meer dan 200 botten.

Misschien wist je het niet maar onze botten bestaan uit levend weefsel. Een gezond bot vernieuwd zichzelf continu. Het duurt ongeveer 5 jaar en dan heb je eigenlijk weer een nieuw skelet. Botten zijn ook betrokken bij de vorming van bloedcellen, hormonen en worden ze ook gebruikt als opslagplaats voor mineralen.

Bot is hard beenweefsel dat onder andere bestaat uit collageen weefsel en calcium (kalk). De functie van bot is meer dan alleen ons als mens overeind houden. Botten zorgen ook voor bescherming van onze organen en zorgen ervoor dat we ons kunnen bewegen. Zonder botten heeft ons lichaam geen steun en zouden we in elkaar zakken.
Goed voor je botten zorgen is dan ook best belangrijk. Tja hoe doe je dat dan: zorgen voor je botten.

Voeding is één ding. Gezond eten waar onder andere calcium in zit, denk aan peulvruchten, noten, bladgroenten, volkorenbrood zijn prima. Gebruik matig of geen alcohol.
Naast voeding is bewegen een 'must' om je botten in een goede conditie te houden. Beweging geeft een bepaalde belasting van spieren en uiteraard botten aangezien deze beweging mogelijk maken. Deze belasting zorgt ervoor dat de cellen in beweging blijven waardoor de aanvoer van voedingsstoffen gewaarborgd blijft en nieuw bot aangemaakt kan worden.

Bij een botbreuk is het bot beschadigd en moet het kapotte gedeelte zo snel mogelijk hersteld worden. Het is dan ook logisch dat, zodra het maar enigszins mogelijk is, je begint met bewegen. Het transport van de benodigde voedingsstoffen wordt hiermee in gang gezet. Zeker na een breuk is het van belang dat voedingsstoffen snel naar de plaats van de breuk gebracht worden. Bewegen is dan ook noodzakelijk.

Bij beweging hoef je overigens niet gelijk aan (top)sport te gaan doen. Een half uur per dag bewegen levert al een positieve bijdrage.

Wist je trouwens dat bij een Thaise yogamassage zowel de spieren als de botten belast worden door de combinatie van rekkingen, strekkingen en ... druk?

zondag 14 augustus 2011

Opruimen

Vandaag is een dag die uitnodigt om eens lekker op te ruimen. De zooi die al langere tijd, soms jaren, in de kast ligt of, nog erger, ergens in een verhuisdoos ligt die ook nog niet eens open is geweest. Afijn, tijd om dingen uit te zoeken en op te ruimen.
Inmiddels is het een paar dagen later en is de opruimactie even gestaakt. Ik ben behoorlijk opgeschoten. Het valt me op dat opruimen goed is voor van alles en nog wat. Direct zichtbaar natuurlijk de ruimte die ineens weer beschikbaar is. Maar daarnaast merk ik ook dat het mij rust in mijn hoofd geeft. Opruimen geeft mij dan ook op meerdere vlakken ruimte. Ruimte voor andere ideeën maar ook gewoon rust en leegte in positieve zin.

Opruimen - loslaten?
Mmm, nu ik eraan denk zou ik opruimen misschien wel eens als een soort terugkerend ritueel kunnen inlassen. Naast het normale opruimgebeuren extra tijd vrijmaken om dingen op een rijtje te zetten. Zaken die ik als ballast ervaar gewoon lekker weggooien. Wat ik in dit geval zie als een vorm van loslaten.
Hoe simpel kan het zijn om iets wat ik in mijn handen heb gewoon los te laten. En hoe lastig kan het zijn om een gedachte uit mijn hoofd los te laten.

Wat maakt het dat het loslaten van een gedachte zo anders is dan een ding loslaten?
Ben ik gehecht aan een bepaalde gedachte of levert het vasthouden van een bepaalde gedachte mij zoveel op? Vaak moet ik dan tot de conclusie komen dat ik eigenlijk niet weet waarom ik iets niet los kan laten, terwijl het ook nog eens niets oplevert.

Loslaten, als zand bij een ballon
Geen idee maar ik kreeg een paar jaar geleden een idee dat voor mij nog steeds helpt bij het loslaten van vooral negatieve gedachten. Ik heb mezelf in het begin hardop de vraag gesteld: "Levert deze gedachte mij energie op of kost het juist energie?"

Zodra ik me ervan bewust was dat een specifieke gedachte mij energie kostte vertaalde ik de gedachte naar de zak zand die als ballast bij een ballon gebruikt wordt. In de vorm van een zak zand die geleegd wordt kon ik gefaseerd of juist in één keer de hele zak overboord zetten.
Ik heb ervaren dat deze manier van loslaten bij mij heel goed werkt en dat ik het loslaten op een gegeven moment zonder de visualisatie kon doen. Wie weet helpt visualiseren ook bij jou.

donderdag 11 augustus 2011

Onspan de schouders

In deze blog een paar tips om de schouderzone te ontspannen door middel van een aantal simpele eenvoudig uit te voeren oefeningen.

Bij onderstaande oefeningen rek je een aantal spieren die vaak onbewust worden opgetrokken. Duurt een houding waarbij spieren continu onder spanning staan te lang dan kunnen lichamelijke klachten ontstaan. Juist door deze spieren te rekken breng je ontspanning en wordt de doorbloeding bevorderd. Je kunt deze op elk gewenst moment van de dag doen.

Bij alle oefeningen geldt dat deze in een rustig tempo uitgevoerd moeten worden. Herhaal de oefeningen zo vaak als dat jij nodig vindt.

Ik weet het niet
Een prima oefening om de schouders te ontspannen is vergelijkbaar met de beweging die je maakt als je iets niet weet:
Trek de schouders op en hou deze houding een paar tellen vast. Laat daarna de schouders los zodat deze 'naar beneden' vallen.

Kijk links en rechts
Laat de schouders ontspannen hangen. Kijk, zoals de tekst van het kopje al zegt, naar links en vervolgens naar rechts. Hou de kijkhouding naar links en/of rechts steeds een aantal tellen vast voordat je wisselt van kant.

Een iets effectievere aanvulling op de hierboven genoemde oefening is het volgende. Kijk naar links en buig tegelijkertijd je hoofd iets naar beneden (kijk als het ware 'onder je oksel'). Als het goed is voel je nu de spieren aan de zijkant van je nek en schouderzone aanspannen. Hou deze houding een paar tellen vast en wissel van kant.

Kin naar de borst
De achterzijde van de nek kun je rekken door met je kin naar je borst te gaan. Ook hiervoor geldt, even vasthouden en dan langzaam je hoofd weer rechtop brengen.

Tot zover een paar oefeningen.

Heb je (pijn)klachten neem deze dan serieus en reageer. Neem je rust. Houden de (pijn)klachten aan ga dan naar een (huis)arts.

Goed om jezelf te realiseren dat je zelf moet zorgen voor ontspanning. Let op de signalen die je lichaam jou geeft, je hebt maar één lichaam, wees er zuinig op.

zondag 7 augustus 2011

Gespierde taal

In de vorige blog schreef ik over zorgen voor je lichaam. Dat spieren, botten en pezen 'geprikkeld' moeten blijven om in optimale conditie te blijven. Hoe zit dat dan?

Opstopping in de spieren is als een drukke snelweg
Voor mij een zeer eenvoudige manier om te vertellen hoe spieren functioneren maak ik graag een vergelijk met een snelweg. Op een normale weg is de doorstroming van het verkeer prima, vrijwel geen opstoppingen. Als de weg ineens smaller wordt merk je dat het verkeer langzamer rijdt en op sommige plaatsen zelfs volledig tot stilstand komt, er ontstaan opstoppingen.

Vertaal je bovenstaand naar het menselijk lichaam, dan geldt bij normale belasting dat de doorstroming van bloed en andere benodigdheden zonder problemen verloopt. Bij belasting of stress spannen de spieren aan. Dit is heel normaal en leidt vrijwel nooit tot problemen aangezien na spannen ook een fase van ontspannen komt. Wanneer de periode van stress of spanning langere tijd aanhoudt kunnen klachten ontstaan. Zeker als de fase van ontspanning uitblijft. Bij aangespannen spieren verloopt de doorbloeding en daarmee ook de energievoorziening niet optimaal. Daarnaast kunnen afvalstoffen onvoldoende worden afgevoerd.

Even niets
Sta jezelf toe om na een periode van spanning of stress even niets te hoeven. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Afhankelijk van de inspanningsperiode zal de hersteltijd korter of juist langer zijn.

Ontspan, het woord zegt het al: Ont-Spannen... Iedereen ontspant overigens op een andere manier. De één leest een boek, een ander gaat een stuk wandelen of doet iets in de tuin en nog een ander kiest voor een massage. Zoek uit wat bij jou past.

Ik realiseer me steeds meer dat ontspannen ook gewoon even genieten is van wat je met de inspanning hebt bereikt.

donderdag 4 augustus 2011

Zorg voor je lichaam

Goed voor jezelf zorgen
Iedereen weet ongetwijfeld dat dit belangrijk is. Voor de één om gezond te blijven, voor de ander omdat hij/zij allergisch is voor bepaalde stoffen en voor iemand anders om andere redenen.

Zorgen voor je lichaam kan op veel manieren. Twee aspecten die in ieder geval een rol spelen zijn voeding en beweging. Over voeding zal ik later nog een blog schrijven. In deze blog wil ik iets kwijt over beweging.


Wat je niet gebruikt kan verdwijnen
Beweging is noodzakelijk om spieren, botten en pezen in optimale conditie te houden. Denk maar eens aan iemand die een aantal weken met een been in het gips zit. Wanneer het been uit het gips gaat is duidelijk een verschil in beenomtrek zichtbaar. Dat geldt ook voor de kracht en belastbaarheid. Onder andere spiermassa zal weer opgebouwd moeten worden. Pas na enige tijd zal het been weer volledig belastbaar en krachtig zijn.
Bovenstaand is maar één voorbeeld maar je kunt je vast wel voorstellen dat iemand met verlammingsverschijnselen eenzelfde situatie ontstaat. Of iemand in een rolstoel.

Prikkel je lichaam
Ben je in staat om te bewegen dan is het van belang om te blijven bewegen. De spieren, botten en pezen moeten 'geprikkeld' worden zodat de toevoer van energie en zuurstof aan de gang blijft. Energie wordt geleverd door voeding en zuurstof uit de lucht om ons heen. Goede voeding is voeding waar ons lichaam echt iets mee kan maar hierover in een ander blog meer.

Luister naar je lijf
Soms geeft jouw lichaam een prikkel terug. Dat kan op verschillende manieren. Als je in een verkeerde houding zit kun je letterlijk een prikkelend gevoel krijgen. Anders gaan zitten is dan vaak een oplossing.
Wanneer signalen langere tijd genegeerd of wegdrukt worden, kunnen (pijn)klachten ontstaan. In het beginstadium is vaak sprake van een onprettig gevoel maar dit gevoel verdwijnt wanneer je even rust neemt. Later steken allerlei 'onverklaarbare' pijntjes de kop op en blijft het onprettige gevoel aanwezig. Vaak wordt dan een iets andere houding aangenomen waardoor het lijkt of de pijn verdwijnt maar op een gegeven moment kan het onprettige gevoel zich uitbreiden naar andere lichaamsgebieden.

Voel en reageer
Heb je (pijn)klachten luister dan naar je lichaam. Zie je lichaam als een huis waar je goed voor moet zorgen. Onderhoud is preventie.

Neem op tijd je rustmoment en reageer op wat je voelt!