maandag 9 januari 2012

Over balanceren tussen spanning en ontspanning

Deze keer een blog over nut en noodzaak van spanning en ontspanning. Spanning, tja iedereen heeft hiermee te maken. De hersenen registreren een situatie die een mogelijke bedreiging vormt. Als reactie op deze situatie worden zogenaamde stress hormonen, waaronder adrenaline en cortisol, aangemaakt. Stress hormonen hebben op verschillende fronten invloed op ons lichaam. Het hartritme versnelt, meer bloed wordt naar de spieren gepompt en de ademhaling veranderd. Kortom: ons lichaam wordt in gereedheid gebracht voor voor een 'vecht of vlucht' actie.
Aaaaah, last van stress!
Op het moment van actie wordt vrijwel instinctief gehandeld. Na afloop van de actie volgt vrijwel altijd een moment van bijkomen. Het lichaam heeft een herstelperiode nodig om de stress-situatie te verwerken en terug te keren naar de rustsituatie. De stress hormonen kunnen worden afgevoerd, het hartritme zakt naar normaal en het lichaam kan zich ontspannen.
Stel dat je geen moment krijgt of neemt om te ontspannen dan blijven de hersenen de situatie als bedreigend herkennen. De stress hormonen worden aanwezig, het hartritme hoog enzovoort. Blijft deze situatie langdurig bestaan dan kunnen ongewenste situaties ontstaan.
Pas op, ik heb stress en ik ...
Iemand die een langere periode van stress ervaart is soms te herkennen. Een stress situatie zorgt bij veel mensen voor een grotere behoefte / verlangen naar suiker, vet of zout. Mogelijk heb je zelf al eens een stressvolle periode gehad en heb je gemerkt dat je meer behoefte had aan koffie (cafeïne), snoep (suiker) of alcohol (o.a. suiker). Een veranderd eet- en/of drinkpatroon kan het gevolg zijn van stress.
Een gevolg van wijzigingen in eten of drinken kunnen variëren van weinig tot geen energie om iets te ondernemen, stemmingswisselingen, gewichtstoename en meer. Mogelijk dat door bovenstaand zelfs nog meer stress ontstaat: het begin van een neerwaartse vicieuze cirkel?
Tijd voor ONTspannen
Met voorgaande informatie in gedachten kun je je vast voorstellen dat het belangrijk is om naast Spanning ook aandacht te hebben voor OntSpanning. Voor de één betekent ontspannen naar de sportschool, met een boek op de bank. even helemaal niets doen of een massage.
Massages zijn in veel soorten en varianten te vinden. Zoek iets op wat bij jou past.
Massage is al zo oud als de weg naar ....
Massage is heerlijk om te ontspannen maar ook voor klachten zijn verschillende mogelijkheden te vinden binnen het massagegebied. Denk alleen al verschillende massagetechnieken die al van oudsher binnen de Chinese geneeskunst te vinden zijn. Of vanuit India in de ayurveda.
In een volgende blog zal ik eens aandacht besteden aan wat Aziatische massagetechnieken.