maandag 28 december 2015

De 8 van 2015

2015 is bijna voorbij. De laatste dagen van dit jaar breken aan en ik ben een beetje aan het filosoferen en evalueren hoe ik dit jaar heb ervaren. Een bijzonder jaar mag ik wel zeggen.

Een jaar met hoogtepunten en dieptepunten. De, voorheen gezamenlijke, woning is verkocht en overgedragen. Ik ben naar India geweest en heb daar bijzonder veel geleerd over yoga in de periode na reguliere behandelingen bij kanker. Na mijn bezoek aan India ben ik verhuisd naar mijn eigen woning. In de zomer ben ik in Spanje geweest in mijn meest favoriete omgeving: Andalusie.

Pfoe en het afgelopen jaar heb ik ook behoorlijk wat uitdagingen gehad. Zonder in detail te treden kan ik zeggen dat ik erg veel geleerd heb op diverse gebieden. Ik heb een periode 'in the flow' mogen genieten van het leven om vervolgens te ervaren dat ik ergens op het verkeerde moment was. Super leuk is dat ik iets ben gaan doen wat ik vroeger al wilde doen, gitaar spelen. En wat is dat lastig om te leren en leuk om te doen.

Deze blog heeft als titel: de 8 van 2015. De 8 is de optelsom van de cijfers van het jaartal 2015. Binnen de numerologie staat een 8 voor dualiteit. O zo herkenbaar, twee uitersten die elkaar in balans houden. Wanneer ik me in het midden van de 8 zou bevinden ben ik volledig in balans. Bevind ik me echter ergens anders dan krijg ik te maken met disbalans.

Zie het als yin en yang. Voor mij geld ook dat in de dualiteit altijd iets positiefs in het negatieve zit en andersom. Daar waar iets ogenschijnlijk tegen zit zijn ook kansen. Kansen om iets te mogen leren en te groeien in mijn ontwikkeling.

De afgelopen jaren zie ik het leven als een spel. Een spel waarbij ik uitgedaagd wordt en kansen gepakt kunnen worden. Een spel waarbij ik keuzes heb en ik me steeds bewuster wordt van de oneindigheid in mogelijkheden die het leven biedt. Naarmate ik meer leer en het leven zie als spel met uitdagingen realiseer ik me dat ik me steeds bewuster ben van wat ik wil en wat belangrijk is voor mij.

Het jaar is bijna voorbij en ik realiseer me dat ik dit weer een bijzonder jaar was. Een jaar waar ik veel in heb geleerd. 2015 was een jaar waarin ik vriendschappen heb afgesloten en heb hernieuwd. Een jaar waar afscheid soms letterlijk is genomen. Een jaar waar deuren dicht gingen en veel andere deuren geopend werden.

Eind november gebeurde er iets waardoor mijn leven bijna letterlijk op z'n kop werd gezet. Die gebeurtenis beschrijf ik mogelijk nog wel eens. Voor nu is het voldoende dat deze gebeurtenis een aantal zaken heeft bespoedigd waardoor 2016 een heel uitzonderlijk jaar wordt. Zo voelt het en ik heb daarvoor de eerste stappen inmiddels gezet.

Tja, wanneer ik wil dat dingen veranderen zal ik een doel moeten hebben. En ook al is mijn doel nog wat vaag, ik heb de eerste stappen al gezet. Actie ondernemen zodat het doel zich als vanzelf zal laten zien.

2016, ik ben er klaar voor...